Europeiska unionen - projekt

Vårt företag P.P.U.H.”MAT-POL” Kazimierz Plata bedriver ett EU-finansierat projekt vid namnet: ”Internationalisering av MAT-POL för ökad konkurrenskraft”. Projektet har fått bidrag från verksamhetsprogrammet för utveckling av östra Polen, Insatsområde 1 Entreprenörskap i östra Polen, Åtgärd 1.2 Internationalisering av små och medelstora företag

Bidragsavtal nr: POPW.01.02.00-20-0050/22-00
Totalt projektvärde: 702 330.00 PLN
Värde på stödberättigande projektkostnader: 571 000.00 PLN
Värde på beviljat stöd: 485 350.00PLN

Projektbeskrivning
Syftet med projektet är att utveckla vårt företag genom att internationalisera det och därigenom utöka vår verksamhet på nya, utländska marknader och öka försäljningen av MAT-POL:s produkter.

I samband med att vi planerade inför fortsatt utveckling och expansion på utländska marknader lät vi ett externt konsultföretag verifiera de länder vi valt att fokusera på. Av de tre potentiella länderna rekommenderade teamet som tog fram vår Affärsmodell Sverige och Spanien. Dessa anses nämligen ha störst potential när det gäller chansen att lyckas med att exportera våra produkter i form av invändiga rullgardiner, externa fönsterskärmar och rullportar. Innan de nya exportmarknaderna valdes ut, analyserades uppgifter från välbeprövade officiella källor och konsultföretagets egna erfarenheter.

Vi avser att vidta följande åtgärder som har rekommenderats och som syftar till att etablera vårt företag på den svenska och spanska marknaden:
1. Att köpa en rådgivningstjänst avseende marknadsföring i syfte att lansera vårt varumärke på de nya marknaderna.
2. Att delta i en handelsdelegation till Sverige och Spanien.
3. Att välja ut, hitta och boka möten med potentiella kunder från Sverige och Spanien.
4. Att införskaffa anläggningstillgångar som behövs för att komma in på de nya marknaderna.
Projektet kommer att bedrivas fram till slutet av 2023.


Projektets syfte
Syftet med projektet är att:

  • utöka verksamheten på nya utländska marknader i Sverige och Spanien och därigenom öka företagets exportintäkter,
  • utveckla verksamheten genom erfarenhet av internationellt samarbete,
  • minska tillverkningskostnader per enhet genom att öka verksamhetsskalan,
  • öka intäkter, vilket i sin tur öppnar upp för nya investeringar, t.ex. automatisering av utvalda tillverkningsprocesser för att kunna säkerställa hög kvalitet och reproducerbarhet,
  • knyta nya internationella kontakter för att ytterligare kunna utöka exportverksamheten.